arrow-back Terug naar overzicht

Ilse van Esch: verovert Nederland op gras en social media

Enkele flauwe zonnestralen prikken voorzichtig door een dun wolkendek. De eerste dagen van de lente kondigen zich aan. Het enigszins verouderde sportpark Genneperparken ligt er verlaten bij als de eerste sporters zich op deze mooie donderdagavond melden voor de wekelijkse trainingen.

image

FC Eindhoven-speelster Ilse van Esch arriveert - geheel tegen haar gewoonte in - wat later dan ze gewend is vanuit haar woonplaats Oirschot op het trainingscomplex. „Zit nog in de auto in een file. Ik denk dat er ergens een ongeluk is gebeurd want mijn TomTom geeft aan nog veertig minuten waar ik normaal in achttien minuten op de training ben”, excuseert de 24-jarige blondine zich even daarvoor via WhatsApp.

Als Van Esch gehaast arriveert bij De Weide Blick heeft de buitenschoolse opvang Wildwoozt zojuist de kantine verlaten. Plots duikt haar trainer Ivo Veltrop op vanuit het niets. „Sta ik zaterdag in de basis”, roept Van Esch met een blikje frisdrank in de hand hem nieuwsgierig toe. „Er moet een foto worden gemaakt zodat de fotograaf weet wanneer hij langs kan komen.”

Voor de fotocamera verschijnen. Het is voor de speelster een routineklus. Toch houdt ze graag de regie in eigen hand. Haar voetbalcapaciteiten zijn genoegzaam bekend, maar nog veel meer roept Van Esch bewondering op overal waar ze verschijnt. ‘Maak kennis met Ilse van Esch. De bloedmooie Nederlandse voetbalster van FC Eindhoven die wekelijks Insta laat ontploffen’, kopt website Manify.nl. Om te vervolgen: ‘Bij FC Eindhoven weet ze wekelijks de tribunespanning naar een hoger niveau te schieten. In voetbalkleding, bikini én in haar dagelijkse outfits’.

Geconfronteerd met de lovende kritieken blijft ze er uiterst nuchter onder. Tot bijna verlegen toe. „Eigenlijk is al die publiciteit helemaal niets voor mij”, spreekt ze dan ook verontschuldigend. „Van de andere kant, er is geen mooier leven als je van je hobby’s fotografie en fashion je beroep kunt maken.”

"De bloedmooie speelster die wekelijks Insta laat ontploffen"

Via de social media-kanalen Instagram en TikTok heeft ze inmiddels al meer dan 130.000 volgers. Een groot aantal daarvan heeft de content creator mede te danken aan haar deelname aan het SBS-programma Million Dollar Island, dat vorig jaar maart op de buis verscheen. Uiteindelijk zat ze 46 dagen op een verlaten eiland nabij de Filipijnen waar ze de finale op een haar na miste. „Het heeft mijn populariteit op Insta enorm vergroot omdat ik na het eiland op mijn social media-kanalen meer actiever en serieuzer ben geworden”, weet ze als geen ander. „Van mijn bijna 90.000 volgers op Insta is volgens mij ongeveer tachtig procent mannen.”

Grapje

Het begon allemaal als een grapje. Ik zat met een vriendin op een terras toen ik mezelf aanmeldde voor het SBS-programma. „Twee dagen later zag ik op mijn telefoon dat een 020-nummer belde. Het was een Amsterdams castingbureau. Ik had het totaal niet verwacht. Op de casting-dag waren heel veel kandidaten waardoor ik niet had verwacht dat ik uitgekozen zou worden. Zo is het balletje gaan rollen.”

Vleeskeuring

Inmiddels staat ze ook in de shortlist van het tijdschrift FMH500 dat een erelijst bijhoudt waarin de 500 mooiste vrouwen van Nederland worden opgenomen. Van befaamde modellen en tv-persoonlijkheden tot Instagram beauty’s. Bekend én onbekend. Eerder wonnen de voetbalsters Anouk Hoogendijk en Lieke Martens de prijs. Van Esch vindt het maar niets. „Vleeskeuring noem ik het. Nee, daar wordt ik niet echt enthousiast van. We zien wel wat het wordt.”

Haar zaken worden ondertussen geregeld door een managementteam. „Dat geeft de nodige rust omdat je gewoonweg niet alle zaken zelf kunt regelen. Als ze me vragen om ergens te verschijnen en ze doen het op een nette manier dan wil ik het vaak gratis doen. Ik ben daarin te soft. Via mijn management wordt nu overal een prijskaartje aan gehangen. Eerlijk gezegd; ik kan er goed van leven. Toch bizar eigenlijk als je er goed over nadenkt. Je krijgt voor je hobby geld en gratis producten.

"Op de social media-kanalen heeft ze inmiddels al meer dan 130.000 volgers, waarvan tachtig procent mannen"

image

Als haar ongekende populariteit van de laatste tijd ter sprake komt, vertoont haar gezicht nog altijd tekenen van ongeloofwaardigheid. „Ik heb van jongs af aan op social media gezeten. Vroeger was het Hyves en Facebook. Nu dan Instagram en TikTok. Zo’n twee en een half jaar geleden is het echt begonnen. Zomaar wat foto’s posten. Heel gek, maar ik ben helemaal niet van de make-up en loop negentig procent van de dag in mijn trainingspak. Ook mijn telefoon heb ik niet de hele dag binnen handbereik.” Haar ouders waren blij al snapten ze pas later hoe de wereld van de social media werkte. „Ze hebben altijd geweten dat een kantoorbaantje niets voor mij was en hebben me zeker altijd gesteund. Kim, mijn oudere zus, is wat dat betreft helemaal het tegenovergestelde van mij. Die zit helemaal niet op al die aandacht wachten. Toen pa en ma zagen wat het allemaal opleverde – en dan niet in geld, maar in andere waardevolle dingen – vonden ze het toch wel helemaal geslaagd.”

Haar bekendheid bracht haar de afgelopen twee jaar op vele plaatsen. „Ik heb een fotoshoot in Parijs gedaan tijdens een duel in de Champions League, een fotosessie voor PUMA/Voetbalshop bij Manchester City en ben voor telefoonmaatschappij OPPO naar FC Barcelona geweest. Dit was voor @bestoffootball (social media pagina) in samenwerking met Cupra (autosponsor Barça). Ik zou daar met andere influencers uit de gehele wereld gaan voetballen met onder andere Patrick Kluivert. Bij aankomst kreeg ik een acute alvleesklierontsteking. Wat het hoogtepunt had moeten zijn, eindigde in een ziekenwagen die uiteindelijk achter de spelersbus aanreed. Zeven dagen heb ik daar in het ziekenhuis doorgebracht.''

"Een vleeskeuring noem ik het. Nee. daar word ik niet echt enthousiast van. We zien wel wat het wordt' totaal niet verwacht"

"In de afgelopen jaren is het niveau hier enorm gestegen. Dat blift zo nu we in de Top-klasse spelen en aan kop gaan"

Passie

Wat er op haar pad komt; uiteindelijk blijft voetbal haar passie. Aanvankelijk als hockeyster bij HC Oirschot begonnen, werd Van Esch via de jongens bij haar in de klas al gauw ‘one of the guys’ die gingen voetballen. Via De Bocht’80 kwam ze negen jaar geleden als een talentje bij FC Eindhoven. „Ik had blijkbaar aanleg want ik was gescout en werd meteen bij het eerste team ingedeeld. In de afgelopen jaren is het niveau hier enorm gestegen. Dat blijkt ook wel nu we in de topklasse spelen en daar aan kop gaan. Het bevalt me hier nog steeds uitstekend. Zolang ik plezier in het spelletje blijf houden, ga ik door.” Als speelster wordt ze tegenwoordig regelmatig door tegenstanders herkend. „Laatst ging ik er bij een duel fel in. Ik kreeg meteen de opmerking: ‘Dit wordt zeker gefilmd voor TikTok omdat je er zo invliegt’. Vroeger trok ik me dat echt aan. Nu kan ik het gemakkelijker loslaten. Ik hoor eigenlijk ondanks de vele volgers nooit negatieve reacties.” Over de toekomst denkt ze af en toe wel eens na. „Ik zou graag iets met zieke of ongelukkige kinderen willen doen. Een programma als Down the Road presenteren lijkt me zo vet. Of een Foundation oprichten voor misdeelde kinderen. Ik heb met het voetballen eens een G-team gecoacht. We verloren met 14-0 en gingen in polonaise van het veld. Zo gaaf.”

arrow-back Terug naar overzicht